De volgende observaties vormden de aanleidingen voor de organisatie van deze cursus: - Beperkte kwantitatieve vaardigheden bij studenten.
- Ondanks de eerstejaars cursus Statistiek, weinig vertrouwen van studenten in eigen statistische vaardigheden.
Het praktische gebruik van statistische methoden is onoverkomelijk in de analyse van experimentele resultaten, maar toch wordt er vaak als een berg tegenop gezien. Deze cursus is géén gebruikerscursus voor SPSS, SAS, Statistica, etc. Integendeel: we proberen (eenvoudige) statistiek inzichtelijk en intuitief te maken om daarmee de stap naar toepassing (en het gebruik van SPSS, SAS, Statistica, etc.) te vergemakkelijken. Daarbij komen niet alleen statistische methoden aan de orde, maar ook vragen als "wat te doen bij uitschieters in meetwaarden?", "hoe ga ik om met fouten/onzekerheden", "hoe krijg ik grip op formules", "ijklijnen en lineaire regressie" krijgen aandacht. In de werkcolleges wordt geoefend om, from scratch, in een spreadsheet een aantal statistische concepten en begrippen (bijvoorbeeld het verschil tussen standaarddeviatie en standaardfout, de centrale limietstelling) "zichtbaar" te maken. De spreadsheet-omgeving wordt ook gebruikt om zelf toetsen (in) te bouwen. De volgende statistische procedures komen aan bod: z-test, t-test (gepaard en ongepaard), ANOVA, Mann-Whitney-Wilcoxon U-test, Chi-kwadraat test (goodness-of-fit, test of independence), lineaire regressie met 1 onafhankelijke variabele, de berekening van steekproefgroottes, en enkele algoritmes voor de detectie van uitbijters. |