Leerdoelen van deze cursus:
- Inzicht in filosofische, historische en culturele achtergronden van biowetenschap
- Inzicht in de maatschappelijke impact van biowetenschap
- Inzicht in de kentheoretische vooronderstellingen van experimenteel onderzoek
- Inzicht in de eigenheid van wetenschappelijk denken in vergelijking met andere vormen van intellectuele activiteit
- Vaardigheid om actuele wetenschappelijke ontwikkelingen in een bredere maatschappelijke en culturele context te plaatsen
- Vaardigheid om te reflecteren op de interactie tussen wetenschap en maatschappelijke omgeving
- Vaardigheid om concrete morele dilemma's in verband met wetenschapsbeoefening te analyseren
|
|
De cursus Inleiding in de Filosofie en de Ethiek belicht op geïntegreerde wijze filosofische en ethische aspecten van biowetenschap door middel van hoorcolleges en opdrachten. De cursus biedt een venster op filosofische en ethische vragen die verband houden met wetenschapsbeoefening. Wetenschappelijke ontwikkelingen worden in een historische, culturele en maatschappelijke context geplaatst. Deelnemers leren kritisch te reflecteren op biowetenschappelijke onderzoekspraktijken.
Achtergrond vormt de gedachte dat een nieuw tijdperk is aangebroken, het antropoceen, waarin de mens een onomkeerbare en alomtegenwoordige invloed uitoefent op de planetaire leefomgeving en we aan het begin lijken te staan van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het leven.
|
|