- De student is in staat de status van wetenschap en wetenschappelijke kennis in een bredere intellectuele context te plaatsen
- De student is in staat kritisch te reflecteren over de grondslagen van de wetenschap
- De student is in staat kritisch te reflecteren over zijn handelingen als wetenschapper
- De student is in staat een gefundeerd oordeel over wetenschapsfilosofische en wetenschapsethische kwesties te formuleren
|
|
In de cursus zullen een aantal kwesties rondom de filosofsiche funderingen en de morele aspecten van wetenschap aan bod komen. De cursus wordt 2 keer gegeven, met een deels verschillende inhoud (zie onder 'Bijzonderheden').
We zullen o.a. de volgende vragen behandelen:
- Wat is wetenschap? Wat is wetenschappelijke kennis? Wat zijn de epistemologische eigenschappen die wetenschap bijzonder maken?
- Modellen en theorieen: wat betekent dat we als wetenschapper een model van de werkelijkheid maken? wat is de verhouding tussen model en materiële entiteiten?
- Wat is de status van wiskunde als (wetenschappelijke) discipline?
- Popper/Kuhn/Lakatos: we zullen deze 3 wetenschapsfilosofen de revue te laten passeren. 3 verschillende kijken op wat wetenschap is/kan
- Ethiek en moraal: welke modellen hebben we tot onze beschikking om morele besluiten/handelingen te analyseren/rechtvaardigen?
- Wetenschappelijke integriteit: wat betekent om een 'goede' wetenschapper te zijn? Voorbeelden van fraude en plagiaat.
|
|