- Kennismaken met de fundamentele concepten van object-georiënteerd programmeren
- Programmeerervaring opdoen door deze concepten toe te passen tijdens de ontwikkeling van relatief kleinschalige programma’s.
- Het eigen maken en toepassen van enkele veelgebruikte lichtgewicht technieken bij het ontwikkelen van OO software, dat wil zeggen voor een gegeven niet al te groot probleem:
- een object-georiënteerd ontwerp maken dat een bruikbare basis vormt voor een implementatie;
- het ontwerp realiseren door middel van een Java programma;
- toepassingen van klassehiërarchieën herkennen en realiseren;
- abstraheren via modulen en klassen;
- kwaliteitseisen aan een algoritme of programma benoemen en verifiëren.
|
|
In deze introductiecursus programmeren staan de fundamentele concepten van objectgeoriënteerd programmeren centraal. Deze cursus is gebaseerd op het zogenaamde Objecten Eerst principe. Een fundamenteel aspect van de Objecten Eerst benadering is dat studenten klassen kunnen ontwerpen in termen van verantwoordelijkheden (responsibilities) en realiseren door de functionaliteit op te delen in constructors, queries and commands.
Vanaf het begin zullen we objecten gebruiken voor het ontleden van een system waarbij de nadruk zal worden gelegd op de strikte scheiding tussen de verschillende taken die in het systeem worden aangetroffen. De (syntactische) details van de programmeertaal Java zullen pas aan de orde komen zodra deze echt nodig zijn hetgeen inhoudt dat veelgebruikte taalconstructies, die prominent worden behandeld in meer traditioneel lesmateriaal niet of nauwelijks aan bod komen in deze cursus.
|
|